انتظارات امام حسن مجتبی علیه السلام از شیعیان


نیمه ماه خدا نور خدا آمد خوش آمد سبط پیغمبر امام مجتبی علیه السلام آمد خوش آمد
شد گلستان دامن زهرا ز ریحان محمد صلی الله علیه و آله میوه قلب علی مرتضی آمد خوش آمد
حجّت آمد، رحمت آمد مقدمش بادا مبارک سَرْوَرْ آمد، رهبر آمد، مقتدا آمد خوش آمد
آن حَسَنْ خُلقُ و حَسَنْ خوی و حسن روی و حسن مو آیت نور خدا، سر تا بپا آمد خوش آمد
نور ایزد، پور احمد، جان احمد، روح زهرا مَظْهَر حِلمْ و عطا، صدق و صفا آمد خوش آمد
بَدْر ساطع، حِلْم شافع، صبر جامع، صلح قاطع آنکه دارد این صفات از کبریا آمد خوش آمد

در نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجری اوّلین فرزند خانواده علی و زهرا علیهاالسلام پا به عرصه وجود گذاشت و نشاط و شادی را در بیت نبوّت و امامت به ارمغان آورد.

امام هشتم علیه السلام از پدران خود از علی بن الحسین علیه السلام و او از اسماء بنت عمیس جریان ولادت و نامگذاری آن حضرت را این گونه گزارش نموده است.

اسماء می گوید: من قابله جدّه ات فاطمه علیهاالسلام هنگام ولادت [امام [حسن علیه السلام و [امام] حسین علیه السلام بودم، پس آنگاه که امام حسن متولّد گشت، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمد و فرمود: اسماء!(1) پسرم را بیاور. او را در پارچه زردی پیچیده، خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بردم. حضرت آن پارچه را کنار انداخت و فرمود: اسماء! مگر من سفارش نکرده بودم که نوزاد را با پارچه زرد نپیچید. پس او را در پارچه سفیدی پیچاندم و به دست حضرت دادم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در گوش راست او اذان، و در گوش چپش اقامه خواند، سپس به علی علیه السلام رو کرد و فرمود: پسرم را چه نامیده ای؟ علی علیه السلام گفت: «ما کُنْتُ لِاَسْبِقَکَ بِاسْمِه یا رَسُولَ اللّهِ؛ ای رسول خدا! در نامگذاری بر شما سبقت نمی گیرم»، ولی دوست داشتم اسم او را «حَرْب» گذارم.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: من هم بر پروردگار در نامگذاری این طفل سبقت نمی گیرم. پس آنگاه جبرئیل فرود آمد و عرضه داشت: ای محمّد! علیِّ اَعْلی به شما سلام می رساند و می فرماید: علی نسبت به شما مثل هارون نسبت به موسی است، جز آنکه بعد از تو پیغمبری نخواهد آمد. این پسرت را به نام پسر هارون نام گذاری کن. پرسید، اسم پسر هارون چه بود؟ جبرئیل گفت: شُبّر. حضرت فرمود: زبان من عربی است. جبرئیل گفت: «سَمِّهِ الْحَسَنَ؛ اسم او را حسن بگذار.»

اسماء می گوید: پس او را حسن نامید. پس از آن چون روز هفتم فرا رسید، رسول خدا دو گوسفند قوچ برای او عقیقه کرد و یک ران با یک دینار طلا، به قابله (دایه) داد و سر او را تراشید و هم وزن موی او نقره صدقه داد و سر او را خوشبو کرد.(2)

آنها از این قرار است:

1. رعایت بهداشت در مورد نوزادان با پیچیدن در پارچه سفید؛

2. خواندن اذان و اقامه در گوش نوزاد، که در واقع تلقین عقائد و معارف بحساب می آید؛

3. نامگذاری امر مهمّی است و این امر باید به بزرگان واگذار شود و علی علیه السلام این کار را به پیامبر صلی الله علیه و آله و او به خدا واگذار می کند؛

4. استحباب عقیقه که بیمه عمر طفل به حساب می آید؛

5. تراشیدن سر نوزاد؛

6. صدقه دادن که باعث سلامتی نوزاد می شود؛

7. خوشبو نمودن طفل؛

8. توجّه خاص به دایه و قابله داشتن.

آنچه پیش رو دارید، بیان برخی انتظارات و توقّعاتی است که امام حسن مجتبی علیه السلام از امت اسلامی؛ بخصوص از شیعیان دارد. امید آنکه در ماه مبارک رمضان ره توشه ای برای رهروان کوی دوست باشد.

1. خدا محوری

از مهمترین انتظاراتی که تمام انبیاء و اولیاء از بندگان خدا، داشته اند و دارند این است که مردم در کارها و رفتارها خدا محور باشند و رضایت الهی و خداوندی را در تمام امور محور و اساس قرار دهند. امام حسن مجتبی علیه السلام نیز که خود خدا محور و سرا پااخلاص بود، از امت اسلامی و شیعیان خویش توقّع و انتظار دارد که رضایت الهی را محور فعّالیت خویش قرار دهند. این توقّع را گاه با بیان زیان مردم محوری و خارج شدن از محور رضایت الهی ابراز می دارد، آنجا که فرمود:«مَنْ طَلَبَ رِضَی اللّهِ بِسَخَطِ النّاسِ کَفاهُ اللّهُ اُمُورَ النّاسِ وَ مَنْ طَلَبَ رِضَی النّاسِ بِسَخَطِ اللّهِ وَ کَّلَهُ اللّهُ اِلَی النّاسِ؛(3) هر کس رضایت خدا را بخواهد هر چند با خشم مردم همراه شود؛ خداوند او را از امور مردم کفایت می کند و هر کس که با به خشم آوردن خداوند دنبال رضایت مردم باشد، خدا او را به مردم وا می گذارد.»

و گاه فوائد خدا محوری و در نظر گرفتن رضایت الهی را به زبان می آورد و می فرماید: «اَنَا الضّامِنُ لِمَنْ لَمْ یَهْجُسْ فی قَلْبِهِ اِلاّ الرِّضا اَنْ یَدْعُوَ اللّهَ فَیُسْتَجابُ لَهُ؛(4) من ضمانت می کنم برای کسی که در قلب او چیزی نگذرد جز رضا[ی خداوندی]، که خداوند دعای او را مستجاب فرماید.»

مخصوصا در ماه مبارک رمضان که ماه تمرین اخلاص و دستیابی به رضایت الهی است، این توقّع دو چندان می شود؛ چرا که هدف اصلی از ماه مبارک رمضان این است که امّت اسلامی و شیعیان برای فتح قلّه رضایت الهی مسابقه دهند و در پایان ماه، همه بر آن قلّه صعود کنند. راوی از حضرت امام حسن علیه السلام این مهمّ را چنین نقل می کند: امام حسن علیه السلام روز عید فطر بر گروهی از مردم گذر کرد که مشغول بازی و خنده بودند، بالای سر آنها ایستاد و فرمود: «اِنَّ اللّهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مِضْمارا لِخَلْقِهِ فَیَسْتَبِقُونَ فیهِ بِطاعَتِهِ اِلی مَرْضاتِهِ فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفازُوا وَ قَصَّر آخَرُونَ فَخابُوا؛(5) به راستی، خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه برای خلق خود قرار داده است تا به وسیله طاعت او برای جلب رضایت خداوند بر یکدیگر سبقت گیرند. مردمی سبقت گرفتند و کامیاب گشتند و دیگران کوتاهی کردند و ناکام ماندند.»

رسیدن به رضایت الهی آرزوی تمام انبیاء بوده است. لذا در روایت آمده است که «موسی علیه السلام عرض کرد: خدایا! مرا به عملی راهنمایی کن که با انجام آن به رضایت تو دست یابم. خداوند وحی کرد که ای فرزند عمران! رضایت من در سختی و گرفتاری تو است که طاقت آن را نداری. موسی به سجده افتاد و مشغول گریه شد...، سرانجام وحی شد که ای موسی! رضایت من در رضایت تو به قضا و تقدیرات من است.»(6)

2. فراگیری دانش

علم و دانش کلید خیرات و دستیابی به سعادت است. بدون دانش نه راه سعادت معلوم است و نه حرکت ممکن؛ به همین جهت از مهم ترین مأموریتهای انبیا در طول تاریخ، تعلیم کتاب و آموزش مسائل دینی و تربیتی بوده است. از مهمترین توقّعات امامان معصوم علیهم السلام از شیعیان این است که اهل دانش و فراگیری حکمت باشند.

امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: «عَلِّمِ النّاسَ عِلْمَکَ وَ تَعَلَّمْ عِلْمَ غَیْرِکَ؛(7)دانش خود را به مردم بیاموز و دانش دیگران را یادگیر.»

خداوند تمام امکانات فراگیری دانش را در اختیار ما قرار داده است. لذا لازم است که از چشم و گوش و فرصتها بیشترین استفاده را ببریم و با فراگیری دانش، شک و شبهه را از دل و درون خویش بیرون برانیم.

امام حسن علیه السلام فرمود: «اِنَّ اَبْصَرَ الاَْبْصارِ ما نَفَذَ فِی الْخَیْرِ مَذْهَبُهُ وَ اَسْمَعَ الاَْسْماعِ ما وَعَی التَّذْکیرَ وَ انْتَفَعَ بِهِ وَ اسْلَمَ الْقُلُوبِ ما طَهُرَ مِنَ الشُّبَهاتِ؛ به راستی، بیناترین دیده ها آن است که در خیر نفوذ نماید، و شنواترین گوشها آن است که تذکّرات [دیگران] را بشنود و از آن بهره مند شود و سالم ترین دلها آن است که از شک و شبهه پاک باشد.»(8)

3. اندیشیدن و تفکّر

علم و دانش آنگاه نتیجه بخش و ثمرده خواهد بود که با تفکّر و تدبّر همراه باشد. خواندن و فراگیری قرآن نیز آنگاه مفید و مثمر خواهد بود که با تدبّر و تفکّر همراه شود. از مهم ترین انتظاراتی که امامان ما از شیعیان خویش داشته و دارند، این است که اهل اندیشه و تفکر باشند. آنان این توقّع را با بیانهای مختلف ابراز نموده اند.

امام مجتبی علیه السلام می فرماید: «اُوصیکُمْ بِتَقْوَی اللّه و اِدامَةِ التَّفَکُّرِ، فَاِنَّ التَّفَکُّرَ اَبُو کُلِّ خَیْرٍ وَ اُمُّهُ؛(9) شما [شیعیانم] را به پروا پیشگی و اندیشیدن دائم سفارش می کنم؛ زیرا تفکّر پدر و مادر [و ریشه و اساس] تمامی خوبیها است.»

در جای دیگر فرمود: «عَلَیْکُم بِالْفِکْرِ فَاِنَّهُ مَفاتیحُ اَبْوابِ الْحِکْمَةِ؛(10) بر شما [شیعیان] لازم است که اندیشه کنید؛ زیرا فکر کلیدهای درهای حکمت است.»

راستی اگر امّت اسلامی بیشتر اندیشه و تفکّر می کردند و به آن عمل می نمودند، این همه عقب ماندگی و مشکلات نداشتند و این همه محل تاخت و تاز استعمارگران و ابرقدرتها قرار نمی گرفتند.

گاه دل مولا امام حسن علیه السلام بدرد آمده و با زبان گلایه اظهار می دارد: «عَجِبْتُ لِمَنْ یتَفَکَّرُ فی مَأْکُولِهِ کیْفَ لا یَتَفَکَّرُ فی مَعْقُولِهِ فَیُجَنِّبُ بَطْنَهُ ما یُؤذیهِ وَ یُودِعُ صَدْرَهُ ما یُرْدیهِ؛(11) در شگفتم از کسی که در [چگونگی استفاده از] خوراکیهای خود اندیشه می کند ولی درباره معقولات خویش اندیشه نمی کند. پس از آنچه معده اش را اذیت می نماید دوری می کند، در حالی که سینه [و روح] خود را از پست ترین چیز پر می کند.»

راستی در کدام مکتب و مذهب جز اسلام و تشیّع پیدا می کنید که این همه بر علم و دانش، تدبّر و تفکر، اندیشه و تعقل سفارش و تاکید نموده باشند.

4. تلاش و کوشش

فکر و اندیشه، و یا تامّل و تدبّر، آن گاه ارزش حقیقی و عینی خویش را نشان می دهد که منجر به عمل و تلاش و سعی و کوشش شود، وگرنه تفکری که منهای عمل باشد، ارزش واقعی نخواهد داشت. در واقع فکری مطلوب و کارساز است که به عمل و تلاش بینجامد.

یکی از انتظارات امام حسن علیه السلام این است که بندگان الهی در کنار علم و اندیشه، اهل تلاش و عمل باشند. آن حضرت فرمود: «اِتَّقُوا اللّهَ عِبادَ اللّهِ وَ جِدُّوا فی الطَّلَبِ وَ تِجاهِ الْهَرَبِ وَ بادِرُوا الْعَمَلَ قَبْلَ مُقَطِّعاتِ النَّقِماتِ وَ هادِمِ الَّذّاتِ، فَاِنَّ الدُّنْیا لا یَدُومُ نَعیمُها وَلا تُؤمَنُ فجیعُها وَلا تَتَوَقّی مَساویها، غُرُورٌ حائِلٌ وَ سِنادٌ مائِلٌ؛(12) ای بندگان خدا! پرواپیشه باشید و برای رسیدن به خواسته ها تلاش کنید و از کارهای ناروا بگریزید و قبل از آنکه ناگواریها به شما روی آورند و نابود کننده لذات [یعنی مرگ] فرا رسد، به کار[های نیک[ مبادرت ورزید، پس براستی نعمتهای دنیا دوام ندارند و [کسی از] خطرات و بدیهای آن در امان نیست.[دنیا[ فریبکار زودگذر و تکیه گاهی سست و بی اساس است.»

نکته دیگری را که حضرت مجتبی علیه السلام علاوه بر اصل تلاش و عمل گوشزد می کند و انتظار دارد که به آن توجّه شود، این است که انسان هم باید برای دنیا کار و تلاش کند و هم برای آخرت. کلام نغز و دلنشین امام حسن علیه السلام در این باره چنین است: «وَ اعْمَلْ لِدُنْیاکَ کَاَنَّکَ تَعیشُ اَبَدا وَ اعْمَلْ لآخِرَتِکَ کَاَنَّکَ تَمُوتُ غَدا؛(13) برای دنیایت چنان کار کن که گویا برای همیشه [در این دنیا] خواهی بود. و برای آخرتت [نیز چنان] سعی و تلاش کن که گویا فردا از دنیا خواهی رفت.»

طالب علمی به عالمی گفت: نیمه شبها و قبل از سحرها بیدار می شوم، درس بخوانم بهتر است و یا نماز شب؟ عالم در جواب او گفت: کاری کن که هم درس بخوانی و هم نماز شب. نه درس فدای نماز شب و عبادت شود، و نه عبادت فدای درس و منبر، نه کار بخاطر عبادات مستحبی و... کنار گذاشته شود، و نه عبادات واجب و مقداری مستحبّ بخاطر کار یا اضافه کاری به تأخیر افتاده و یا از دست برود.

5. صبر و بردباری

از یک سو دنیا جای حوادث و مصائب است و از طرف دیگر، انجام عبادات و کنترل شهوات نیاز به قدرت و نیرو دارد، آنچه انسان را در مقابل حوادث و مصائب نیرومند و مقاوم می سازد، صبر و بردباری است و آنچه انسان را بر انجام عبادات نیرو و توان می بخشد، استقامت و پایداری است. و آنچه انسان را بر شهوات غالب و پیروز می سازد، صبر و پایداری است. از انتظارات مهمّ امام حسن مجتبی علیه السلام این است که شیعیان و پیروان او در تمام مراحل زندگی صابر و بردبار باشند، حضرتش در این زمینه دلسوزانه می فرماید: «جَرَّبْنا وَ جَرَّبَ الْمُجَرِّبُونَ فَلَمْ نَرَ شَیْئا اَنْفَعُ وِجْدانا وَ لا اَضَرُّ فِقْدانا مِنَ الصَّبْرِ تُداوی بِهِ الاُْمُورُ؛(14) تجربه ما و دیگران نشان می دهد که چیزی نافع تر از داشتن صبر، و زیانبارتر از فقدان بردباری دیده نشده است، صبری که بوسیله آن تمام [دردها و [امور درمان می شود.» راستی که باید گفت:

صد هزاران کیمیا حق آفرید کیمیایی همچو صبر، آدم ندید

امام مجتبی علیه السلام در کلام دیگری فرمود: «اَلْخَیْرُ الَّذی لا شَرَّ فیهِ اَلشُّکْرُ مَعَ النِّعْمَةِ وَ الصَّبْرُ عَلَی النّازِلَةِ؛ خیری که شرّ ندارد، شکر در حال نعمت و بردباری در مقابل ناگواری است.»(15)

کلید صبر کسی را باشد اندر دست هر آینه درِ گنج مراد بگشاید
به شام تیره محنت بساز و صبر نما که عاقبت سحر از پرده روی بنماید

6. دقّت در دوستیابی

رفیق و دوست عمیق ترین تأثیر را بر زندگی و رفتار انسان دارد، تا آنجا که گفته شده: «اَلْمَرْءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ؛ انسان بر آیین رفیقش است.» به این علّت در قرآن و روایات، سخت بر آیین دوست یابی تاکید و سفارش شده است. امام حسن مجتبی علیه السلام نیز از نزدیکترین افراد خانواده تا شیعیان انتظار دارد که در انتخاب دوست و رفیق دقّت بخرج دهند و مراقب باشند که در دام دوستان ناباب گرفتار نشوند.

در سفارشی به یکی از فرزندان خویش فرمود: «یا بُنَیَّ لا تُواخِ اَحَدا حَتّی تَعْرِفَ مَوارِدَهُ وَ مَصادِرَهُ، فَاِذَا اسْتَنْبَطْتَ الْخُبْرَةَ وَ رَضیتَ الْعِشْرَةَ فَآخِهِ عَلی اِقالَةِ الْعَثْرَةِ وَ الْمُواساةِ فِی الْعُسْرَةِ؛(16) پسرم! با هیچ کس برادری [و دوستی] مکن مگر آنکه [اوّل] بدانی کجا رفت و آمد دارد و از چه خانواده ای می باشد، هر گاه به این مسئله پی بردی و معاشرت و دوستی او را [طبق معیارها] پسندیدی، پس با او برادری [و دوستی] کن، در گذشتن از لغزشها و همدردی در سختی.»

حضرت در این باره فقط به سفارش اکتفا نکرده، بلکه گاه به معرّفی الگوهای عینی، و دوستانی که خود بر اساس معیارهای مطلوب انتخاب نموده می پردازد، و درباره یکی از دوستان خود چنین می فرماید: «او از دیدگاه من از همه مردم بزرگتر بود و اساس بزرگی او به دیده من، کوچکی دنیا در دیده او بود، از سلطه جهالت برون بود. دست دراز نمی کرد مگر نزد کسی که مورد اعتماد بود و سُودی در آن وجود داشت، نه شکایتی داشت و نه خشمگین و ناخشنود بود، بیشتر روزگارش را خاموش بود، پس هنگامی که سخن می گفت بر گویندگان و زبان آوران غلبه می یافت. مردی افتاده بود و مردم ناتوانش می انگاشتند؛ اما همین که زمان تلاش و جدّیت فرا می رسید، شیر بیشه را می ماند!.»

حضرت در ادامه بیان اوصاف دوست خوبش می فرماید: «کانَ اِذا جامَعَ الْعُلَماءَ عَلی اَنْ یَسْتَمِعَ اَحْرَصَ مِنْهُ عَلی اَنْ یَقُولَ، کانَ اِذا غُلِبَ عَلی الْکَلامِ لَمْ یُغْلَبْ عَلَی السُّکُوتِ، کانَ لا یَقُولُ ما لا یَفْعَلُ وَ یَفْعَلُ ما لا یقُولُ، کانَ اِذا عُرِضَ لَهُ اَمْرانِ لا یَدْری اَیُّهُما اَقْرَبُ اِلی رَبِّه نَظَرَ اَقْرَبَهُما مِنْ هَواهُ فَخالَفَهُ، کانَ لا یَلُومُ اَحَدا عَلی ما قَدْ یَقَعُ الْعُذْرُ فی مِثْلِهِ؛(17) چون با دانشمندان جمع می شد به شنیدن بیشتر شیفته بود تا به گفتن. اگر در سخن مغلوب می شد، در خاموشی مغلوب نمی گشت. آنچه را انجام نمی داد نمی گفت، ولی کارهایی انجام می داد که آن را به زبان نمی آورد. اگر در مقابل دو کار قرار می گرفت که نمی دانست کدامیک از آن دو خدا پسندانه تر است، آن را انجام نمی داد که نفسش می پسندید، هیچ کس را به کاری که زمینه عذر در آن بود سرزنش نمی کرد.»

سخن را با شعری درباره کریم اهلبیت علیهم السلام به پایان می بریم:(18)

ماییم و کرامات خدا دادِ حسن میلاد کرامت است، میلاد حسن
دوریم گر از مدینه امروز ولی ما را به مدینه می برد یاد حسن



1. اسماء بنت عمیس از زنان سعادتمند شمرده می شود، او اوّل همسر جعفر بن ابی طالب بود که از او سه پسر آورد بنام، عبدالله (شوهر حضرت زینب)، عون و محمّد. پس از شهادت جعفر در جنگ موته، با ابوبکر ازدواج نمود که محمد بن ابوبکر را به دنیا آورد و بعد از ابوبکر با امیر مؤمنان علیه السلام ازدواج کرد که ثمره آن پسری به نام یحیی بود.

2. بحار الانوار، ج 43، ص 238 و ر. ک: هاشم معروف الحسنی، سیرة الائمة الاثنی عشر (قم، منشورات الشریف الرضی) ج 1، ص 462.

3. محمدی ری شهری، میزان الحکمة، ج 4، ص 153.

4. بحار الانوار، ج 43، ص 351.

5. تحف العقول (همان)، ص 410، شماره22.

6. منتخب میزان الحکمه، محمدی ری شهری، ص 221، شماره 2628.

7. بحار الانوار، ج 75، ص 111.

8. علی بن شعبه، تحف العقول، انتشارات آل علی علیه السلام ، چاپ اوّل، 1382، ص 408، شماره 17.

9. مجموعه ورّام، ج 1، ص 53.

10. میزان الحکمه، محمدی ری شهری، ج 8، ص 245.

11. بحار الانوار، ج 1، ص 218.

12. بحار الانوار، ج 75، ص 109؛ تحف العقول (همان) ص408، شماره 20.

13. بحار الانوار، ج 44، ص 139.

14. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 1، ص 320.

15. تحف العقول (همان) ص 404، شماره8.

16. همان، ص 404، شماره 3.

17. همان، ص 406، شماره 13.

* تا کنون درباره امام حسن مجتبی علیه السلام در مجله مبلّغان مقالات ذیل به چاپ رسیده است:

1. پرتوی از زندگانی امام حسن مجتبی علیه السلام ، سید عباس رفیعی پور علوی، شماره 4، ص 75.

2. جلوه های علوی در نگاه امام مجتبی، عباس کوثری، شماره 11، ص 19.

3. تربیت در سیره و سخن امام مجتبی، عبدالکریم تبریزی، شماره 23، ص 50.

4. شمّه ای از فضائل و مناقب امام حسن مجتبی علیه السلام ، سید جواد حسینی، شماره 35، ص 49.

5. چرا امام حسن صلح کرد؟، میرزا عباس مهدوی فرد، شماره 40، ص 63.

6. اشاره ای به کرامات امام حسن علیه السلام ، تقوی ـ صادقی، شماره 47، ص 42.

7. معجزات و کراماتی از امام حسن مجتبی، سید جواد حسینی، شماره 52، ص 44.

احادیث و روایات - احادیث امام حسن مجتبی علیه السلام


قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : یَا ابْنَ آدْم! عَفِّ عَنِ مَحارِمِ اللّهِ تَكُنْ عابِداً، وَ ارْضِ بِما قَسَّمَ اللّهُ سُبْحانَهُ لَكَ تَكُنْ غَنِیّاً، وَ أحْسِنْ جَوارَ مَنْ جاوَرَكَ تَكُنْ مُسْلِماً، وَ صاحِبِ النّاسَ بِمِثْلِ ما تُحبُّ أنْ یُصاحِبُوكَ بِهِ تَكُنْ عَدْلاً امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود:  اى فرزند آدم! نسبت به محرّمات الهى عفیف و پاكدامن باش تا عابد و بنده خدا باشى. راضى باش بر آنچه كه خداوند سبحان برایت تقسیم و مقدّر نموده است، تا همیشه غنى و بى نیاز باشى. نسبت به همسایگان، دوستان و همنشینان خود نیكى و احسان نما تا مسلمان محسوب شوى. با افراد (مختلف) آنچنان بر خورد كن كه انتظار دارى دیگران همانگونه با تو بر خورد نمایند نزهه النّاظر و تنبیه الخاطر: ص 79، ح 33، بحارالأنوار: ج 78، ص 112، س 8. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:30  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات زيرك ترين، احمق ترين و گرامي ترين اشخاص را بشناسيم قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : أكْیَسُ الْكَیِّسِ التُّقى، وَ أحْمَقُ الْحُمْقِ الْفُجُورَ، الْكَریمُ هُوَ التَّبَرُّعُ قَبْلَ السُّؤالِ. امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: زیرك ترین و هوشیارترین افراد، شخص باتقوا و پرهیزكار مى باشد; أحمق و نادان ترین افراد، كسى است كه تبه كار و اهل معصیت باشد; گرامى ترین و باشخصیّت ترین افراد، آن كسى است كه به نیازمندان پیش از اظهار نیازشان، كمك نماید. إحقاق الحقّ : ج 11، ص 20 س 1، بحارالأنوار: ج 44، ص 30 به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:27  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات چگونگي برنامه ريزي براي امور دنيا و آخرت قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : وَ اعْمَلْ لِدُنْیاكَ كَأنَّكَ تَعیشُ أبَداً، وَ اعْمَلْ لاِخِرَتِكَ كَأنّكَ تَمُوتُ غدَاً. امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: در دنیا ـ از نظر اقتصاد و صرفه جوئى و... ـ چنان برنامه ریزى كن مثل آن كه مى خواهى همیشه دوام داشته باشى، و نسبت به آخرت به نوعى حركت و كار كن مثل این كه فردا خواهى مُرد. كلمه الإمام الحسن (علیه السلام) ص 37، بحارالأنوار: ج 44، ص 138، ح 6. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:26  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات دنيا را بشناس قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : إنَّ الدُّنْیا فى حَلالِها حِسابٌ، وَ فى حَرامِها عِقابٌ، وَفِى الشُّبَهاتِ عِتابٌ، فَأنْزِلِ الدُّنْیا بِمَنْزَلَهِ المیتَهِ، خُذْمِنْها مایَكْفیكَ.([17]) امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: چیزهاى دنیا اگر حلال باشد حساب و بررسى مى شود و اگر از حرام به دست آید عذاب و عقاب دارد و اگر حلال و حرام آن معلوم نباشد سختى و ناراحتى خواهد داشت. پس باید دنیا (و موجوداتش) را همچون میته و مردارى بشناسى كه به مقدار نیاز و اضطرار از آن استفاده كنى. كلمه الإمام الحسن (علیه السلام): ص 36، بحارالأنوار: ج 44، ص 138، ح 6. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:26  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات برآوردن حاجت دوستان از اعتكاف يك ماهه دوست داشتني تر است قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : لَقَضاءُ حاجَهِ أخ لى فِى اللّهِ أحَبُّ مِنْ إعْتِكافِ شَهْر. امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: هر آینه برآوردن حاجت و رفع مشكل دوست و برادرم، از یك ماه اعتكاف، در مسجد ـ و عبادت مستحبّى، نزد من ـ بهتر و محبوب تر است. كلمه الإمام الحسن (علیه السلام): ص 139. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:26  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات شكر نكردن از علامات پست بودن است قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : أللُؤْمُ أنْ لا تَشْكُرَ النِّعْمَهَ.([15]) امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: از علائم پستى شخص، شكر نكردن از ولى نعمت است. كلمه الإمام الحسن (علیه السلام): ص 139، بحارالأنوار: ج 75، ص 105، ح 4. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:25  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات نكوهش شوخي هاي بيجا و آثار آن قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : ألْمِزاحُ یَأْكُلُ الْهَیْبَهَ، وَ قَدْ أكْثَرَ مِنَ الْهَیْبَهِ الصّامِت امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: مزاح و شوخى ـ هاى زیاد و بیجا ـ شخصیّت و وقار انسان را از بین مى برد، و چه بسا افراد ساكت داراى شخصیّت و وقار عظیمى مى باشند. كلمه الإمام الحسن (علیه السلام): ص 139، بحارالأنوار: ج 75، ص 113، ح 7. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:25  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات مجازات در قيامت بر اساس چيست؟ قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : إنّما یُجْزى الْعِبادُ یَوْمَ الْقِیامَهِ عَلى قَدْرِ عُقُولِهِمْ. امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: همانا در روز قیامت بندگان به مقدار عقل و درك و شعورشان مجازات مى شوند. كلمه الإمام الحسن (علیه السلام) : ص 209. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:23  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات سبك شمردن دوستان نشانه ي چيست؟ قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : مَنِ اسْتَخَفَّ بِإخوانِهِ فَسَدَتْ مُرُوَّتُهُ. امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: كسى كه دوستان و برادرانش را سبك شمارد و نسبت به آن ها بى اعتناء باشد، مروّت و جوانمردیش فاسد گشته است. كلمه الإمام الحسن (علیه السلام) : ص 209. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:23  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات صبر، وفاي به عهد و عجله نشانه و علامت چيستند؟ قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : إنّ الْحِلْمَ زینَهٌ، وَالْوَفاءَ مُرُوَّهٌ، وَالْعَجَلهَ سَفَهٌ. امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: صبر و شكیبائى زینت شخص، وفاى به عهد علامت جوانمردى، و عجله و شتابزدگى (در كارها بدون اندیشه) دلیل بى خردى مى باشد. كلمه الإمام الحسن (علیه السلام) : ص 198. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:22  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات سوال خوب نصف علم است قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : حُسْنُ السُّؤالِ نِصْفُ الْعِلْمِ امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: كسى كه عادت سؤال و حالت پرس و جو دارد مثل آن است كه نصف علم ها را فرا گرفته باشد. كلمه الإمام الحسن (علیه السلام) : ص 129. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:22  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات روايتي در مورد بهداشت: توصيه به شستن دستها قبل و بعد از غذا قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : غَسْلُ الْیَدَیْنِ قَبْلَ الطَّعامِ یُنْفِى الْفَقْرَ، وَبَعْدَهُ یُنْفِى الْهَمَّ امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: شستن دست ها قبل از طعام فقر و تنگدستى را مى زداید و بعد از آن ناراحتى ها و آفات را از بین مى برد. كلمه الإمام الحسن (علیه السلام): ص 46. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:22  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات مروت و جوانمردي چيست؟ وَسُئِلَ عَنِ الْمُرُوَّهِ؟ فقالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : شُحُّ الرَّجُلِ عَلى دینِهِ، وَإصْلاحُهُ مالَهُ، وَقِیامُهُ بِالْحُقُوقِ. از حضرت (علیه السلام) پیرامون مُروّت و جوانمردى سؤال شد، فرمود: جوانمرد كسى است كه در نگهدارى دین و عمل به آن تلاش نماید، در اصلاح اموال و ثروت خود همّت گمارد، و در رعایت حقوق طبقات مختلف پا بر جا باشد. تحف العقول: ص 235، س 14، بحارالأنوار: ج 73، ص 312، ح 3. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:21  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات كدام دوست بهتر است؟بهترين دوست كدام است؟ بيگانه ترين كيست؟ و  قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : إنَّ مَنْ خَوَفَّكَ حَتّى تَبْلُغَ الاْمْنَ، خَیْرٌ مِمَّنْ یُؤْمِنْكَ حَتّى تَلْتَقِى الْخَوْفَ. و فرمود: همانا كسى تو را ـ در برابر عیب ها و كم بودها ـ هشدار دهد تا آگاه و بیدار شوى، بهتر است از آن كسى كه فقط تو را تعریف و تمجید كند تا بر عیب هایت افزوده گردد. إحقاق الحقّ: ج 11، ص 242، س 2. به نقل از سايت انديشه قم وقالَ(علیه السلام): القَریبُ مَنْ قَرَّبَتْهُ الْمَوَدَّهُ وَإنْ بَعُدَ نَسَبُهُ، وَالْبَعیدُ مَنْ باعَدَتْهُ الْمَوَدَّهُ وَإنْ قَرُبُ نَسَبُهُ. و فرمود : بهترین دوست نزدیك به انسان، آن كسى است كه در تمام حالات دلسوز و با محبّت باشد گرچه خویشاوندى نزدیكى هم نداشته باشد. و بیگانه ترین افراد كسى است كه از محبّت و دلسوزى بیگانه باشد گرچه از نزدیك ترین خویشاوندان باشد. تحف العقول: ص 234، س 3، بحارالأنوار: ج 75، ص 106، ح 4. به نقل از سايت انديشه قم   + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:20  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات تفاوت عملكرد مومن و كافر در دنيا قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : یَابْنَ آدَم! لَمْ تَزَلْ فى هَدْمِ عُمْرِكَ مُنْذُ سَقَطْتَ مِنْ بَطْنِ اُمِّكَ، فَخُذْ مِمّا فى یَدَیْكَ لِما بَیْنَ یَدَیْكَ، فَإنَّ الْمُؤْمِنَ بَتَزَوَّدُ وَ الْكافِرُ یَتَمَتَّعُ امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: اى فرزند آدم از موقعى كه به دنیا آمده اى، در حال گذراندن عمرت هستى، پس از آنچه دارى براى آینده ات (قبر و قیامت) ذخیره نما، همانا كه مؤمن در حال تهیّه زاد و توشه مى باشد; ولیكن كافر در فكر لذّت و آسایش است. نزهه الناظر و تنبیه الخاطر: ص 79، س 13، بحارالأنوار: ج 75، ص 111، ح 6. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:19  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات شكر و صبر دو خير بدون شر قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : اَلْخَیْرُ الَذّى لا شَرَّفیهِ: ألشُّكْرُ مَعَ النِّعْمَهِ، وَالصّبْرُ عَلَى النّازِلَهِ امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: آن خوبى كه شرّ و آفتى در آن نباشد شكر در مقابل نعمت ها و صبر و شكیبائى در برابر سختى ها است. تحف العقول: ص 234، س 7، بحارالأنوار: ج 75، ص 105، ح 4. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:19  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات تاكيد بر اهميت و نتايج درخشان مشورت قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : ما تَشاوَرَ قَوْمٌ إلاّ هُدُوا إلى رُشْدِهِمْ امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: هیچ گروهى در كارهاى ـ اجتماعى، سیاسى، اقتصادى، فرهنگى و ... ـ با یكدیگر مشورت نكرده اند مگر آن كه به رشد فكرى و عملى و... رسیده اند. تحف العقول: ص 233، أعیان الشّیعه: ج 1، ص 577، بحارالأنوار: ج 75، ص 105، ح 4. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:18  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات معنا و مفهوم سياست چيست؟ قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : السِّیاسَهُ أنْ تَرْعى حُقُوقَ اللّهِ، وَحُقُوقَ الاْحْیاءِ، وَحُقُوقَ الاْمْواتِ. امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: ـ مفهوم و معناى ـ سیاست آن است كه حقوق خداوند و حقوق موجودات زنده و حقوق مردگان را رعایت كنى. كلمه الإمام حسن (علیه السلام): ص 57 به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:18  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات اموري كه سبب جلب بي نيازي ميشود قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : تَرْكُ الزِّنا، وَكَنْسُ الْفِناء، وَغَسْلُ الاْناء مَجْلَبَهٌ لِلْغِناء امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: انجام ندادن زنا، جاروب و نظافت كردن راهرو و درب منزل، و شستن ظروف سبب رفاه و بى نیازى مى گردد. كلمه الإمام حسن (علیه السلام): ص 212، بحارالأنوار: ج 73، ص 318، ح 6. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:17  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات معناي بخل چيست؟ قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : عَنِ الْبُخْلِ؟ فَقالَ: هُوَ أنْ یَرىَ الرَّجُلُ ما أنْفَقَهُ تَلَفاً، وَما أمْسَكَهُ شَرَفاً از امام حسن مجتبی (علیه السلام) پیرامون بُخل سؤال شد؟ در جواب فرمود: معناى آن چنین است كه انسان آنچه را به دیگرى كمك و انفاق كند فكر نماید كه از دست داده و تلف شده است و آنچه را ذخیره كرده و نگه داشته است خیال كند برایش باقى مى ماند و موجب شخصیّت و شرافت او خواهد بود. أعیان الشّیعه: ج 1، ص 577، بحارالأنوار: ج 75، ص 113، ح 7. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:17  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات خداوند انسان را بيهوده نيافريده است قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : إنَّ اللّهَ لَمْ یَخْلُقْكُمْ عَبَثاً، وَلَیْسَ بِتارِكِكُمْ سُدًى، كَتَبَ آجالَكُمْ، وَقَسَّمَ بَیْنَكُمْ مَعائِشَكُمْ، لِیَعْرِفَ كُلُّ ذى لُبٍّ مَنْزِلَتَهُ، وأنَّ ماقَدَرَ لَهُ أصابَهُ، وَما صُرِفَ عَنْهُ فَلَنْ یُصیبَهُ.([ تحف العقول: ص 232، س 2، بحار الأنوار: ج 75، ص 110، ح 5.]) وَ قالَ: مَنْ عَبَدَ اللّهَ، عبَّدَ اللّهُ لَهُ كُلَّ شَىْء.([ تنبیه الخواطر، معروف به مجموعه ورّام: ص 427، بحار: ج 68، ص 184، ضمن ح 44. ]) امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: خداوند شما انسان ها را بیهوده و بدون غرض نیافریده و شما را آزاد، رها نكرده است. لحظات آخر عمر هر یك معیّن و ثبت مى باشد، نیازمندى ها و روزى هركس سهمیّه بندى و تقسیم شده است تا آن كه موقعیّت و منزلت شعور و درك اشخاص شناخته گردد. و نیز فرمود: هر كسى كه خداوند را عبادت و اطاعت كند، خداى متعال همه چیزها را مطیع او گرداند. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:16  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات ننگ عذرخواهي سخت تر است يا آتش خشم الهي در دوزخ؟ قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : ألْعارُ أهْوَنُ مِنَ النّارِ. امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: سرزنش و ننگ شمردن مردم انسان را، آسان تر است از معصیت و گناهى كه موجب آتش جهنّم شود كلمه الإمام حسن (علیه السلام): ص 138، تحف العقول: ص 234، س 6، بحارالأنوار: ج 75، ص 105، ح 4. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:15  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات فاصله بين حق و باطل قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : بَیْنَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ أرْبَعُ أصابِع، ما رَأَیْتَ بَعَیْنِكَ فَهُوَ الْحَقُّ وَقَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیْكَ باطِلاً كَثیراً. امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: بین حقّ و باطل چهار انگشت فاصله است، آنچه كه را با چشم خود ببینى حقّ است; و آنچه را شنیدى یا آن كه برایت نقل كنند چه بسا باطل باشد. تحف العقول: ص 229، س 5، بحارالأنوار: ج 10، ص 130، ح 1. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:15  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات سه صفت كه هلاكت در پي دارد:تكبّر، حرص، حسد. قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : هَلاكُ الْمَرْءِ فى ثَلاث: اَلْكِبْرُ، وَالْحِرْصُ، وَالْحَسَدُ; فَالْكِبْرُ هَلاكُ الدّینِ،، وَبِهِ لُعِنَ إبْلیسُ. وَالْحِرْصُ عَدُوّ النَّفْسِ، وَبِهِ خَرَجَ آدَمُ مِنَ الْجَنَّهِ. وَالْحَسَدُ رائِدُ السُّوءِ، وَمِنْهُ قَتَلَ قابیلُ هابیلَ. امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: هلاكت و نابودى دین و ایمان هر شخص در سه چیز است: تكبّر، حرص، حسد. تكبّر سبب نابودى دین و ایمان شخص مى باشد و به وسیله تكبّر شیطان ـ با آن همه عبادت ملعون گردید. حرص و طمع دشمن شخصیّت انسان است، همان طورى كه حضرت آدم (علیه السلام) به وسیله آن از بهشت خارج شد. حسد سبب همه خلاف ها و زشتى ها است و به همان جهت قابیل برادر خود هابیل را به قتل رساند. أعیان الشّیعه: ج 1، ص 577، بحارالأنوار: ج 75، ص 111، ح 6. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:14  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات نتيجه ي شناخت خداوند و شناخت دنيا قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : مَنْ عَرَفَ اللّهَ أحَبَّهُ، وَ مَنْ عَرَفَ الدُّنْیا زَهِدَ فیها. امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: هركس خدا را بشناسد، (در عمل و گفتار) او را دوست دارد و كسى كه دنیا را بشناسد آن را رها خواهد كرد.  كلمه الإمام الحسن (علیه السلام): ص 140. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:13  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات فايده و نتيجه مجالست زياد با علما قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : مَنْ أكْثَرَ مُجالِسَه الْعُلَماءِ أطْلَقَ عِقالَ لِسانِهِ، وَ فَتَقَ مَراتِقَ ذِهْنِهِ، وَ سَرَّ ما وَجَدَ مِنَ الزِّیادَهِ فى نَفْسِهِ، وَكانَتْ لَهُ وَلایَهٌ لِما یَعْلَمُ، وَ إفادَهٌ لِما تَعَلَّمَ امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: هر كه با علماء بسیار مجالست نماید، سخنش و بیانش در بیان حقایق آزاد و روشن خواهد شد، و ذهن و اندیشه اش باز و توسعه مى یابد و بر معلوماتش افزوده مى گردد و به سادگى مى تواند دیگران را هدایت نماید. إحقاق الحقّ : ج 11، ص 238، س 2. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:13  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات حداقل يك فايده از هشت فايده نصيب كسي ست كه اهل مسجد باشد قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : مَنْ أدامَ الاْخْتِلافَ إلَى الْمَسْجِدِ أصابَ إحْدى ثَمان: آیَهً مُحْكَمَهً، أَخاً مُسْتَفاداً، وَعِلْماً مُسْتَطْرَفاً، وَرَحْمَهً مُنْتَظِرَهً، وَكَلِمَهً تَدُلُّهُ عَلَى الْهُدى، اَوْ تَرُدُّهُ عَنْ الرَّدى، وَتَرْكَ الذُّنُوبِ حَیاءً اَوْ خَشْیَهً امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: هركس جایگاه ـ عبادات ـ خود را در مسجد قرار دهد یكى از هشت فایده شاملش مى گردد: برهان ونشانه اى ـ براى معرفت ـ، دوست و برادرى سودمند، دانش واطلاعاتى جامع، رحمت و محبّت عمومى، سخن و مطلبى كه او را هدایت گر باشد، ـ توفیق إجبارى ـ در ترك گناه به جهت شرم از مردم و یا به جهت ترس از عقاب. تحف العقول: ص 235، س 7، مستدرك: ج 3، ص 359، ح 3778. به نقل از سايت انديشه قم   خدا بهمون توفیق بده بعد از ماه رمضان با خونه ی خدا غریبه نشیم     + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:12  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات ماه رمضان یک مسابقه ست قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : إنَّ اللّهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مِضْماراً لِخَلْقِهِ، فَیَسْتَبِقُونَ فیهِ بِطاعَتِهِ إِلى مَرْضاتِهِ، فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفَازُوا، وَقَصَّرَ آخَرُونَ فَخابُوا) امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: خداوند متعال ماه رمضان را براى بندگان خود میدان مسابقه قرار داد. پس عدّه اى در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خوشنودى الهى از یكدیگر سبقت خواهند گرفت و گروهى از روى بى توجّهى و سهل انگارى خسارت و ضرر مى نمایند. تحف العقول: ص 234، س 14، من لا یحضره الفقیه: ج 1، ص 511، ح 1479. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:11  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات پوششي از آتش قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : مَنَ صَلّى، فَجَلَسَ فى مُصَلاّه إلى طُلُوعِ الشّمسِ كانَ لَهُ سَتْراً مِنَ النّارِ. امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: هر كه نماز ـ صبح ـ را بخواند و در جایگاه خود بنشیند تا خورشید طلوع كند، برایش پوششى از آتش خواهد بود. وافى: ج 4، ص 1553، ح 2، تهذیب الأحكام: ج 2، ص 321، ح 166.2 به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:11  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات احاديث امام حسن مجتبي عليه السلام در مورد قرآن كريم قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : مَنْ قَرَءَ الْقُرْآنَ كانَتْ لَهُ دَعْوَهٌ مُجابَهٌ، إمّا مُعَجَّلهٌ وَإمّا مُؤجَلَّهٌ امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: كسى كه قرآن را ـ با دقّت ـ قرائت نماید، براي او دعاي مستجابي هست. ـ اگر مصلحت باشد ـ دعایش سریع مستجاب خواهد شد ـ و اگر مصلحت نباشد ـ در آینده مستجاب مى گردد. دعوات الرّاوندى: ص 24، ح 13، بحارالأنوار: ج 89، ص 204، ح 21.     و قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : إنّ هذَا الْقُرْآنَ فیهِ مَصابیحُ النُّورِ وَشِفاءُ الصُّدُورِ امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: همانا در این قرآن چراغ هاى هدایت به سوى نور و سعادت موجود است و این قرآن شفاى دل ها و سینه ها است. بحارالأنوار: ج 75، ص 111، ضمن ح 6.     و قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : إنَّ الْقُرْآنَ فیهِ مَصابیحُ النُّورِ، وَ شِفاءُ الصُّدُورِ، فَیَجِلْ جالَ بَصَرُهُ، وَ لْیَلْجَمُ الصِّفّهَ قَلْبِهِ، فَإنَّ التَّفْكیرَ حَیاهُ الْقَلْبِ الْبَصیرِ، كَما یَمْشی الْمُسْتَنیرُ فىِ الظُّلُماتِ بِالنُّورِ. امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: همانا در قرآن چراغ هاى روشنائى بخش; و شفا بخش دردها و گرفتارى هاى درونى وجود دارد، پس كسى كه (خود را) با قرآن جلى دهد چشمانش قوى و روشن مى گردد; وقلب و درون خویش را صفا خواهد داد، چون كه تفكّر و اندیشه (در قرآن سبب) حیات قلبِ آگاه مى باشد، همچنان كه شخص روشن دل در تاریكى ها به وسیله نور چراغ حركت مى نماید و راه مى رود. نزهه النّاظر و تنبیه الخاطر: ص 73، ح 18، بحارالأنوار: ج 78، ص 112، س 15. به نقل از سايت انديشه قم   + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:10  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات سخن امام حسن عليه السلام در مورد امام علي عليه السلام قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : لَقَدْ فارَقَكُمْ رَجُلٌ بِالاْمْسِ لَمْ یَسبِقْهُ الاْوَّلُونَ، وَ لا یُدْرِكُهُ أَلاْخِرُونَ پس از شهادت پدرش امیرالمؤمنین علىّ (علیه السلام)، در جمع اصحاب فرمود: شخصى از میان شماها رفت كه در گذشته مانند او نیامده است، و كسى در آینده نمى تواند هم تراز او قرار گیرد.  إحقاق الحقّ: ج 11، ص 183، س 2 و ص 185. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:9  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات دوستي اهل بيت سبب ريزش گناهان است قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : وَ إنّ حُبَّنا لَیُساقِطُ الذُّنُوبَ مِنْ بَنى آدَم، كَما یُساقِطُ الرّیحُ الْوَرَقَ مِنَ الشَّجَرِ امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: همانا محبّت و دوستى با ما (اهل بیت رسول اللّه(صلى الله علیه وآله) سبب ریزش گناهان ـ از نامه اعمال ـ مى شود، همان طورى كه وزش باد، برگ درختان را مى ریزد. كلمه الإمامُ الْحَسَن (علیه السلام): 7، ص 25، بحارالأنوار: ج 44، ص 23، ح 7. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:8  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات امام حسن و حسين عليهما السلام ريحانه ي رسول الله (ص)   قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : وَ نَحْنُ رَیْحانَتا رَسُولِ اللّهِ، وَ سَیِّدا شَبابِ أهْلِ الْجَنّهِ، فَلَعَنَ اللّهُ مَنْ یَتَقَدَّمُ، اَوْ یُقَدِّمُ عَلَیْنا اَحَداً امام حسن مجتبی (علیه السلام) به دنباله وصیّتش در حضور جمعى از أصحاب فرمود: و ما دو نفر ـ یعنى حضرت و برادرش امام حسین (علیهما السلام) ـ ریحانه رسول اللّه (صلى الله علیه وآله وسلم) و دو سرور جوانان اهل بهشت هستیم، پس خدا لعنت كند كسى را كه بر ما پیشقدم شود یا دیگرى را بر ما مقدّم دارد. كلمه الإمامُ الْحَسَن (علیه السلام): 7، ص 211. به نقل از سايت انديشه قم + نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم شهریور 1388ساعت 10:8  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات هر روزه داری هنگام افطار یک دعای اجابت شده دارد امام حسن علیه السلام فرمودند: ان لکل صائم عند فطوره دعوة مستجابة فاذا کان اول لقمة فقل : بسم الله اللهم یاواسع المغفرة اغفر لی هر روزه داری هنگام افطار یک دعای اجابت شده دارد . پس در اولین لقمه افطار بگو: به نام خدا ، ای خدایی که آمرزش تو فراگیر و وسیع است ، مرا ببخش   (اقبال الاعمال ، ص 116) + نوشته شده در  دوشنبه بیست و پنجم شهریور 1387ساعت 11:6  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات دقّت در دوستیابی در احاديث امام حسن مجتبي عليه السلام  رفیق و دوست عمیق‏ترین تأثیر را بر زندگی و رفتار انسان دارد، تا آنجا كه گفته شده: «اَلْمَرْءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ؛ انسان بر آیین رفیقش است.» به این علّت در قرآن و روایات، سخت بر آیین دوست‏یابی تاكید و سفارش شده است. امام حسن مجتبی علیه‏السلام نیز از نزدیكترین افراد خانواده تا شیعیان انتظار دارد كه در انتخاب دوست و رفیق دقّت بخرج دهند و مراقب باشند كه در دام دوستان ناباب گرفتار نشوند. در سفارشی به یكی از فرزندان خویش فرمود: «یا بُنَی لا تُواخِ اَحَدا حَتّی تَعْرِفَ مَوارِدَهُ وَ مَصادِرَهُ، فَاِذَا اسْتَنْبَطْتَ الْخُبْرَةَ وَ رَضیتَ الْعِشْرَةَ فَآخِهِ عَلی اِقالَةِ الْعَثْرَةِ وَ الْمُواساةِ فِی الْعُسْرَةِ.» پسرم! با هیچ كس برادری [و دوستی] مكن مگر آنكه [اوّل] بدانی كجا رفت و آمد دارد و از چه خانواده‏ای می‏باشد، هر گاه به این مسئله پی بردی و معاشرت و دوستی او را [طبق معیارها] پسندیدی، پس با او برادری [و دوستی] كن، در گذشتن از لغزشها و همدردی در سختی تحف العقول، ص 404، شماره 3. به نقل از سايت تبيان   + نوشته شده در  شنبه بیست و سوم شهریور 1387ساعت 8:44  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات صبر و بردباري در احاديث امام حسن مجتبي عليه السلام   از یك سو دنیا جای حوادث و مصائب است و از طرف دیگر، انجام عبادات و كنترل شهوات نیاز به قدرت و نیرو دارد، آنچه انسان را در مقابل حوادث و مصائب نیرومند و مقاوم می‏سازد، صبر و بردباری است و آنچه انسان را بر انجام عبادات نیرو و توان می‏بخشد، استقامت و پایداری است. و آنچه انسان را بر شهوات غالب و پیروز می‏سازد، صبر و پایداری است. از انتظارات مهمّ امام حسن مجتبی علیه‏السلام این است كه شیعیان و پیروان او در تمام مراحل زندگی صابر و بردبار باشند، حضرتش در این زمینه دلسوزانه می‏فرماید: «جَرَّبْنا وَ جَرَّبَ الْمُجَرِّبُونَ فَلَمْ نَرَ شَیئا اَنْفَعُ وِجْدانا وَ لا اَضَرُّ فِقْدانا مِنَ الصَّبْرِ تُداوی بِهِ الاُْمُورُ.» تجربه ما و دیگران نشان می‏دهد كه چیزی نافع‏تر از داشتن صبر، و زیانبارتر از فقدان ادامه مطلب + نوشته شده در  شنبه بیست و سوم شهریور 1387ساعت 8:43  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات تلاش و كوشش در احاديث امام حسن مجتبي عليه السلام   فكر و اندیشه، و یا تامّل و تدبّر، آن گاه ارزش حقیقی و عینی خویش را نشان می‏دهد كه منجر به عمل و تلاش و سعی و كوشش شود، وگرنه تفكری كه منهای عمل باشد، ارزش واقعی نخواهد داشت. در واقع فكری مطلوب و كارساز است كه به عمل و تلاش بینجامد. یكی از انتظارات امام حسن علیه‏السلام این است كه بندگان الهی در كنار علم و اندیشه، اهل تلاش و عمل باشند. آن حضرت فرمود: «اِتَّقُوا اللّهَ عِبادَ اللّهِ وَ جِدُّوا فی الطَّلَبِ وَ تِجاهِ الْهَرَبِ وَ بادِرُوا الْعَمَلَ قَبْلَ مُقَطِّعاتِ النَّقِماتِ وَ هادِمِ الَّذّاتِ، فَاِنَّ الدُّنْیا لا یدُومُ نَعیمُها وَلا تُؤمَنُ فجیعُها وَلا تَتَوَقّی مَساویها، غُرُورٌ حائِلٌ وَ سِنادٌ مائِلٌ.» ای بندگان خدا! پرواپیشه باشید و برای رسیدن به خواسته‏ها تلاش كنید و از كارهای نارواادامه مطلب + نوشته شده در  شنبه بیست و سوم شهریور 1387ساعت 8:42  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات اندیشیدن و تفكّر در احاديث امام حسن مجتبي عليه السلام   علم و دانش آنگاه نتیجه‏بخش و ثمرده خواهد بود كه با تفكّر و تدبّر همراه باشد. خواندن و فراگیری قرآن نیز آنگاه مفید و مثمر خواهد بود كه با تدبّر و تفكّر همراه شود. از مهم‏ترین انتظاراتی كه امامان ما از شیعیان خویش داشته و دارند، این است كه اهل اندیشه و تفكر باشند. آنان این توقّع را با بیانهای مختلف ابراز نموده‏اند. امام مجتبی علیه‏السلام می‏فرماید:  «اُوصیكُمْ بِتَقْوَی اللّه و اِدامَةِ التَّفَكُّرِ، فَاِنَّ التَّفَكُّرَ اَبُو كُلِّ خَیرٍ وَ اُمُّهُ.» شما [شیعیانم] را به پروا پیشگی و اندیشیدن دائم سفارش ادامه مطلب + نوشته شده در  شنبه بیست و سوم شهریور 1387ساعت 8:40  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات فراگيري علم و دانش در احاديث امام حسن مجتبي عليه السلام   علم و دانش كلید خیرات و دستیابی به سعادت است. بدون دانش نه راه سعادت معلوم است و نه حركت ممكن؛ به همین جهت از مهم‏ترین مأموریتهای انبیا در طول تاریخ، تعلیم كتاب و آموزش مسائل دینی و تربیتی بوده است. از مهمترین توقّعات امامان معصوم علیهم‏السلام از شیعیان این است كه اهل دانش و فراگیری حكمت باشند. امام حسن مجتبی علیه‏السلام درین باره فرمودند:  «عَلِّمِ النّاسَ عِلْمَكَ وَ تَعَلَّمْ عِلْمَ غَیرِكَ » دانش خود را به مردمادامه مطلب + نوشته شده در  شنبه بیست و سوم شهریور 1387ساعت 8:38  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات خدا محوری در احاديث امام حسن مجتبي عليه السلام   از مهمترین انتظاراتی كه تمام انبیأ و اولیأ از بندگان خدا، داشته‏اند و دارند این است كه مردم در كارها و رفتارها خدا محور باشند و رضایت الهی و خداوندی را در تمام امور محور و اساس قرار دهند.   امام حسن مجتبی علیه‏السلام نیز كه خود خدا محور و سراپا اخلاص بود، از امت اسلامی و شیعیان خویش توقّع و انتظار دارد كه رضایت الهی را محور فعّالیت خویش قرار دهند. این توقّع را گاه با بیان زیان مردم محوری و خارج شدن از محور رضایت الهی ابراز می‏دارد، آنجا كه فرمود: «مَنْ طَلَبَ رِضَی اللّهِ بِسَخَطِ النّاسِ كَفاهُ اللّهُ اُمُورَ النّاسِ وَ مَنْ طَلَبَ رِضَی النّاسِ بِسَخَطِ اللّهِ وَكَلَهُ اللّهُ اِلَی النّاسِ.» هر كس رضایت خدا را بخواهد هر چند با خشم مردم همراه شود؛ خداوند او را از امور مردم كفایت می‏كند و هر كس كه با به خشم آوردن خداوند دنبال رضایت مردم باشد، خدا او را به مردم وا می‏گذارد. محمدی ری شهری، میزان الحكمة، ج 4، ص 153. و گاه فوائد خدا محوری و در نظر گرفتن رضایت الهی را به زبان می‏آورد و می‏فرماید: «اَنَا الضّامِنُ لِمَنْ لَمْ یهْجُسْ فی قَلْبِهِ اِلاّ الرِّضا اَنْ یدْعُوَ اللّهَ فَیسْتَجابُ لَهُ» من ضمانت می‏كنم برای كسی كه در قلب او چیزی نگذرد جز رضا[ی خداوندی]، كه خداوند دعای او را مستجاب فرماید. بحار الانوار، ج 43، ص 351. راوی از حضرت امام حسن علیه‏السلام این مهمّ را چنین نقل می‏كند: امام حسن علیه‏السلام روز عید فطر بر گروهی از مردم گذر كرد كه مشغول بازی و خنده بودند، بالای سر آنها ایستاد و فرمود: «اِنَّ اللّهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مِضْمارا لِخَلْقِهِ فَیسْتَبِقُونَ فیهِ بِطاعَتِهِ اِلی مَرْضاتِهِ فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفازُوا وَ قَصَّر آخَرُونَ فَخابُوا.» به راستی، خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه برای خلق خود قرار داده است تا به وسیله طاعت او برای جلب رضایت خداوند بر یكدیگر سبقت گیرند. مردمی سبقت گرفتند و كامیاب گشتند و دیگران كوتاهی كردند و ناكام ماندند تحف العقول ، ص 410، شماره22. رسیدن به رضایت الهی آرزوی تمام انبیأ بوده است. لذا در روایت آمده است كه:  «موسی علیه‏السلام عرض كرد: خدایا! مرا به عملی راهنمایی كن كه با انجام آن به رضایت تو دست یابم. خداوند وحی كرد كه‏ای فرزند عمران! رضایت من در سختی و گرفتاری تو است كه طاقت آن را نداری. موسی به سجده افتاد و مشغول گریه شد...، سرانجام وحی شد كه‌ای موسی! رضایت من در رضایت تو به قضا و تقدیرات من است» منتخب میزان الحكمه، محمدی ری شهری، ص 221، شماره 2628.     منبع: سايت تبيان   + نوشته شده در  شنبه بیست و سوم شهریور 1387ساعت 8:35  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات رواياتي از امام حسن مجتبي عليه السلام در مورد امام زمان عج امام حسن مجتبی عليه السلام فرمود:   همه خیرها در آن زمان است، زیرا قائم ما قیام می كند و همه این حوادث را از بین می برد.     + نوشته شده در  دوشنبه بیست و یکم مرداد 1387ساعت 7:40  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات ایجاد عشق و علاقه به تحصیل و علم آموزی در کودکان     امام حسن مجتبی علیه السلام روزی فرزندان خود و فرزندان برادر خود را دعوت کردند و به ایشان فرمودند:   « انکم صغار قوم و یوشک ان تکونوا کبار قوم اخرین فتعلموا العلم فمن لم یستطع منکم ان یحفظه فلیکتبه و لیضعه فی بیته »   همه شما کودکان اجتماع امروز هستید و امید می رود که بزرگان اجتماع فردا باشید. پس دانش بیاموزید و در کسب علم کوشش کنید و هرکدام حافظه قوی ندارید که مطالب استاد را حفظ کنید آنها را بنویسید و در منزل نگهداری کنید تا در مواقع لزوم مراجعه کنید.   بحار / ج 1 / ص 110 به نقل از رساله حقوق امام سجاد علیه السلام شرح نراقی         * در این حدیث امام مجتبی علیه السلام برای اینکه عشق به تحصیل را در فرزندان خود و برادرش ایجاد نماید و آنان رابا نشاط به درس خواندن وادار نماید از سرمایه فطری حب ذات و ترقی خواهی استفاده نموده و بدون توسل به زور یا تهدید به آنها می اموزد که درس خواندن امروز راه وصول به عزت و بزرگی فرداست.       + نوشته شده در  سه شنبه چهاردهم اسفند 1386ساعت 20:33  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات خردمند    امام حسن علیه السلام فرمودند: لایغش العاقل من استنصحه خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.   (تحف العقول ص ۱۶۶) + نوشته شده در  پنجشنبه هشتم آذر 1386ساعت 8:51  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات زهد چیست؟     قیلَ لَهُ - عَلَیهِ السَّلام - مَا الزُّهد ؟ قالَ : اَلرَّغبَةَ فِی التَّقوی وَالزّهادَةَ فِی الدُّنیا از  امام حسن مجتبی علیه السلام سؤال شد : زهد چیست ؟ فرمود : رغبت به تقوی و بی رغبتی به دنیا   (تحف العقول،ص 227) + نوشته شده در  چهارشنبه هفتم آذر 1386ساعت 8:11  توسط یه منتظر که آرزو می کنه منفعل نباشه  |  آرشیو نظرات درباره سلام ... موضوعات مورد علاقه ي خودتون رو در جستجوگر وبلاگ سرچ كنيد تا تمام احاديث مرتبط با موضوع در وبلاگ را ببينيد ...سعی می کنیم پاسخ سوالتتان را بدون تاخیر در همان قسمت نظرات بگذاریم...به اين وبلاگ قربة الي الله لينك بدين .... التماس دعاي فرج ... به اميد ظهور صفحه نخست پست الکترونیک آرشیو وبلاگ عناوین مطالب وبلاگ پیوندهای روزانه کتاب چی شد چادری شدم؟ در تهران سبزوار یزد طرح های جالب در ماه رمضان به روایت لینک یک نکته ی قرآنی، برسد به دست هرکسی که فکر می کنه گناهی داره که نمی تونه ترکش کنه یک طرح بسیار زیبا: تبریک به جانبازهای وبلاگ نویس در روز جانباز یک پست رمز دار برای خودسازی ویژه مجردها! از تازه های نشر در سال 1391: کتاب مجموعه خاطرات"چی شد چادری شدم؟" منتشر شد حتما ببینید: اجازه تعدادی از مراجع محترم تقلید برای رد مظالم در ماه ربیع الاول چی شد چادری شدم؟ طرح ختم صلوات طرح های ختم قرآن حتما شرکت کنید رهبر من، رهبر تو دانلود فایل صوتی مقتل خوانی امام خامنه ای از لهوف خطبه ی بسیار زیبای حضرت ابوالفضل درباره امام حسین در مکه پدرش میلیاردر مسیحی، مادرش پرنسس یهودی، خودش یک مسلمان شیعه؛ شهید مهدی آنیلی قرائت خطبه عقد توسط حضرت آیت الله خامنه ای ویژه نامه جنگ نرم چرا به حضرت معصومه سلام الله عليها کریمه اهل بیت می گویند مختصری از زندگی نامه ی حضرت معصومه علیها السلام بیانات رهبر انقلاب در مورد حضرت امام صادق عليه‌السلام چرا باید بگوییم امام خامنه ای؟ محورهای خطبه های امام خامنه ای در سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) خدای خرمشهر امروز هم هست عمروعاص ها همیشه هستند، مراقب باشید شهیدی که حدیث نفس هایش را سوزاند این کتاب وسیله بصیرت است بپا! تایرت در نره! 100خصوصیات از سیره رفتاری حضرت محمد(ص) مختصري از زندگينامه امام حسن مجتبي عليه السلام می خواهی اهل کوفه نباشی؟ زندگینامه امام حسین (ع) درس ها و مهمترین پیام عاشورا برای امروز ما حتی پاره های عکس تو هم، رسواگر راه سراسر نفاقشان است تفال به سخنان شهيد سيد مرتضي آويني مختصري از زندگينامه امام محمد باقر عليه السلام مختصري از زندگينامه و سيره امام رضا عليه السلام معرفي دو سايت براي زيارت آنلاين امام رضا عليه السلام الحمدلله كلكسيون كامل شد! شعر كوتاه به مناسبت روز پدر جمعتون جمع بود شيمون پرزتون كم بود؟ آيا احمدي نژاد عوامفريبه؟ مناطق جنگي را مصنوعي نكنيد(اعتراض نسبتا خشن) خطبه ی پیامبر اکرم (ص) درباره ماه مبارک رمضان رواياتي ازمعصومين عليهم السلام در مورد امام زمان عج ما چگونه به اسرائيل كمك مي كنيم؟ ماجراي فدك و بررسي آن رواياتي در مورد قرآن کریم حقوق پدر و مادر روایاتی در رابطه باحقوق فرزندان روایات در مورد حقوق و روابط بین همسران اس ام اس معنوی ( آیات و روایت و نثر و شعر کوتاه ) آرشیو پیوندهای روزانه نوشته های پیشین هفته اوّل اردیبهشت 1391 هفته سوم اسفند 1390 هفته چهارم آذر 1390 هفته دوم آبان 1390 هفته چهارم تیر 1390 هفته چهارم فروردین 1390 هفته دوم فروردین 1390 هفته اوّل بهمن 1389 هفته سوم آذر 1389 هفته سوم آبان 1389 هفته اوّل آبان 1389 هفته سوم مهر 1389 هفته اوّل مهر 1389 هفته چهارم شهریور 1389 هفته اوّل شهریور 1389 هفته سوم تیر 1389 هفته چهارم خرداد 1389 هفته سوم خرداد 1389 هفته اوّل خرداد 1389 هفته سوم اردیبهشت 1389 هفته چهارم فروردین 1389 هفته سوم فروردین 1389 هفته اوّل فروردین 1389 هفته چهارم اسفند 1388 هفته سوم اسفند 1388 هفته دوم اسفند 1388 هفته اوّل اسفند 1388 هفته دوم بهمن 1388 هفته اوّل بهمن 1388 هفته چهارم آذر 1388 هفته سوم آذر 1388 هفته دوم آذر 1388 هفته اوّل آذر 1388 هفته چهارم آبان 1388 هفته سوم آبان 1388 هفته چهارم مهر 1388 آرشيو آرشیو موضوعی حدیث قدسی احادیث حضرت محمد صلی الله علیه و آله احادیث حضرت علی علیه السلام احادیث حضرت زهرا علیها السلام احادیث امام حسن مجتبی علیه السلام احادیث امام حسین علیه السلام احادیث امام سجاد علیه السلام احادیث امام باقر علیه السلام احادیث امام صادق علیه السلام احادیث امام کاظم علیه السلام احادیث امام رضا علیه السلام احادیث امام جواد علیه السلام احادیث امام هادی علیه السلام احادیث امام حسن عسگری علیه السلام احادیث امام زمان علیه السلام مطالبی از کتب آسمانی و دیگر انبیاء(ع) احادیث اعتقادی احادیث عبادی احادیث اخلاقی - تربیتی احادیث سیاسی احادیث اجتماعی احادیث بهداشتی احادیث روانشناسی احادیث اقتصادی احادیث آخرالزمان احادیث درباره پس از مرگ پیوندها رهنمودهای رهبرم من و چادرم، خاطره ها ( بسیار زیبا) در محضر قرآن و اهل بیت عهد جانان یا فاطمة الزهرا سلام الله علیها مرکز اطلاع رسانی شهید آوینی فضایل و مناقب علی علیه السلام بهترین و جالب ترین مطالب امام حسن مجتبی علیه السلام امام حسین علیه السلام امام هادی النقی علیه السلام امتدادی ها بشري نورستان رهنمودهاي امام و آقا انديشه قم سوالات سیاسی خود را اینجا بپرسید احادیث شیعه تلنگر (ایستگاه تفکر)   RSS  POWERED BY BLOGFA.COM عضويتلغو عضويتPowered by WebGozar در كل اينترنت در ويلاگ احاديث و روايات

مبعث پيامبراعظم (ص)مباركباد...

رفته خود از عرش تا به فرش سراسر
زیر فلک سایه لوای محمد(ص)
نوری(سیّاره) یافت راه هدایت
تا که شدش عشق رهنمای محمد(ص)
عید مبعث مبارک

سائل درمانده ناامید نگردد
گر که بکوبد در سرای محمد(ص)
ای که ندای” اذان” رسید به گوشت
هان که به گوشت رسد ندای محمد(ص)
مبعث مبارک

خواند زبان دلم ثنای محمد(ص)
ماند خرد خیره در لقای محمد(ص)
دیده دل، جام جم به هیچ شمارد
سرمه کند گر زخاک پای محمد(ص)
عید مبعث بر همگان مبارک

تویی هم مصطفی و هم محمد تو را در آسمان نامند احمد
تو کانون صفا مرد یقینی تو عین رحمه للعالمینی
عید مبعث بر تمام مسلمانان مبارک باد

بعثت نه این سرور، سرور ولایت است مبعث نه این چراغ، چراغ هدایت است
خورشید چون ز شرق حرا پرتو افکند احمد نه این فروغ، فروغ رسالت است

نور عترت آمد از آیینه ام
کیست در غار حرای سینه ام
رگ رگم پیغام احمد می دهد
سینه ام بوی محمد می دهد

از بعثت او جهان جوان شد ، گیتى چو بهشت جاودان شد ، این عید به اهل دین مبارک ، بر جمله مسلمین مبارک.

ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد ، دل رمیده ما را انیس و مونس شد . بعثت پیامبر اکرم بر پیروان حقیقیش تهنیت باد .

به امر رب خود لبیک گوییم ، به همراه ملائک جمله گوییم ، سلام و رحمت حق بر محمد ، اللهم صل علی محمد وآل محمد.

امید آنکه لیاقت رحمتی از الطاف رحمة للعالمین را داشته باشیم و این روز را به یادش گناه نکنیم

تو اکنون شهر علم و اجتهادی ، تو رب النوع شمشیر و جهادی ، تو خورشیدی شدی در گوشه غار ، بر نور تو شد خورشید و مه تار ، بتاب و روشنی بخش جهان باش ، مهین پیغمبر آخر زمان باش . عید پیامبری رسول خدا مبارک .

آن شب ، شب بیست و هفتم رجب بود . محمد غرق در اندیشه بود که ناگهان صدایی گیرا و گرم درغار پیچید : بخوان! بخوان به نام پروردگارت که بیافرید ، آدمی را از لخته خونی آفرید ، بخوان که پروردگار تو ارجمندترین است ، همو که با قلم آموخت ، و به آدمی آنچه را که نمی دانست بیاموخت . . . عید مبعث مبارک باد .

روزگاری بود میوه اش فتنه ، خوراکش مردار ، زندگی اش آلوده ، سایه های ترس شانه های بردگان را می لرزاند . تازیانه ستم ، عاطفه را از چهره ها می سترد . تاریکی ، در اعماق تن انسان زوزه می کشید و دخترکان بی گناه ، در خاک سرد زنده به گور می شدند . و در این هنگام بود که محمد (ص) بر چکاد کوه نور ایستاد و زمین در زیر پاهای او استوار گردید . بعثت رسول اکرم مبارک باد

پيشگفتار صميمانه...

امام موسي كاظم (ع) :

همنشيني بااهل دين،شرف دنياوآخرت است.    تحف العقول

باسلام وعرض تبريك بمناسبت فرارسيدن بعثت پيامبراعظم (ص) ،


شوراي راهبردي با حضورگرم وصميمانه جمعي از اساتيد متعهدوپژوهشگران دل سوخته


بنابرفرمايش امام علي (ع) كه فرمودند:

ديدار اهل نيكي، قلبها را آباد مي كند.

فعاليت صادقانه خودرا شروع كرده است.واميدواريم كه تمامي عزيزان


عرصه علم وفن آوري وتربيت واخلاق مارادراين امر بسيار حساس


ومسئوليت پذير ياري نمايند.

اطلاعيه مهم


قابل توجه اندیشمندان، نویسندگان ،هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ، ایثار و حماسه

كانون بسيج هنرمندان شهرستان محمودآباد

پذیرای شعر، نثر، آثار ادبی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و دینی شما میباشد. لطفا" آثار خود را به نشانی: مازندران-محمودآباد-خیابان آزادي اداره فرهنگ وارشاد اسلامي /طبقه دوم و یا پست الکترونیکی: Honaroshagh@yahoo.com ارسال نمایید.

آثار شما با نام خودتان در نشانی اینترنتی www.Honaroshagh.blogfa.com به نمایش گذاشته خواهد شد و ضمنا" در نشریه هنر عشاق نیز چاپ خواهد شد.

منتظركليه شما عزيزان هنرمندهستيم.

 

تلفن تماس: 01227734370

(داستان واره واقعه بعثت)


در غار حراء نشسته بود. چشمان را به افق‌هاى دور دوخته بود و با خود مى‌اندیشید. صحرا، تن آفتاب‌سوخته خود را، انگار در خُنكاى بیرنگ غروب، مى‌شست.

محمد نمى‌دانست چرا به فكر كودكى خویش افتاده است. پدر را هرگز ندیده بود، اما از مادر چیزهایى به یاد داشت كه از شش سالگى فراتر نمى‌رفت . بیشتر حلیمه، دایه خود را به یاد مى‌آورد و نیز جدّ خود عبدالمطلب را. اما، مهربان‌ترین دایه خویش، صحرا را، پیش از هر كس در خاطر داشت: روزهاى تنهایى؛ روزهاى چوپانى، با دست‌هایى كه هنوز بوى كودكى مى‌داد؛ روزهایى كه اندیشه‌هاى طولانى در آفرینش آسمان و صحراى گسترده و كوه‌هاى برافراشته و شن‌هاى روان و خارهاى مغیلان و اندیشیدن در آفریننده آنها یگانه دستاورد تنهایى او بود. آن روزها گاه دل كوچكش بهانه مادر مى‌گرفت. از مادر، شبحى به یاد مى‌آورد كه سخت محتشم بود و بسیار زیبا، در لباسى كه وقار او را همان قدر آشكار مى‌كرد كه تن او را مى‌پوشید. تا به خاطر مىآورد، چهره مادر را، در هاله‌اى از غم مىدید. بعدها دانست كه مادر، شوى خود را زود از دست داده بود، به همان زودى كه او خود مادر را .

روزهاى حمایت جدّ پدرى نیز زیاد نپایید ......

ادامه نوشته

غرب با حربه دفاع از حقوق زنان در حال از بین بردن حقوق زنان است

غرب با حربه دفاع از حقوق زنان در حال از بین بردن حقوق زنان است

مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: غرب با حربه دفاع از حقوق زنان در

حال از بین بردن حقوق زنان است که اگر زنان مسلمان جایگاه واقعی خود را در اسلام و

جامعه بشناسند بسیاری از نقشه‌ها توطئه‌های دشمنان نقش بر آب می‌شود.

ادامه نوشته

چهل حدیث از امام موسی کاظم (علیه السلام).......

1- خشم كلید هر بدی است.تحف العقول، ص 416

2- خداوند بهشت را بر هر هرزه گوی كم حیا كه باكی ندارد چه می گوید و یا به او چه گویند حرام گردانیده است.تحف‌العقول‌، ص‌ 416


3- دنیا چون آب دریاست، هر چه تشنه كامش بیشتر نوشد، بیشتر تشنه شود تا او را بكشد.تحف‌العقول ، ص‌ 417
4- مال حرام افزون نمى‏گردد و اگر هم افزون گردد برکت نمى‏یابد. الکافى ، ج 5، 125
5- برای هر چیزی زكاتی است، و زكات تن روزه های مستحبی است.تحف العقول، ص 425
6-  راستی كه با ارزش ترین مردم كسی است كه دنیا را برای خود مقامی نداند، بدانید بهای تن شما مردم، جز بهشت نیست، آن را جز بدان مفروشید.تحف‌العقول‌ ، ص‌410
7- کسی که مزه رنج و سختی را نچشیده ، نیکی و احسان در نزد او جایگاهی ندارد.بحارالانوار، جلد 78، ص333
8- ملعون است کسی که از برادرش غیبت کند.بحار الأنوار، ج 74، ص 232
9-از مانیست كسی كه هر روز حساب خود رانكند ،پس اگر كار نیكی كرده است از خدا زیادی آن را بخواهد،واگر بدی كرده،از خدا آمرزش طلب نموده و به سوی او توبه نماید.اصول كافی ج 4 ص191
10- به خدا قسم خیر دنیا و آخرت را به مؤمنى ندهند مگر به سبب حسن ظن و امیدوارى او به خدا و خوش اخلاقى اش و خوددارى از غیبت مؤمنان.بحارالأنوار، ج 6، ص 28، ح29
11- آن که نَدارى حیرانش کند، توانگرى سرمستش مى سازد.بحارالانوار،ج۷۴ص۱۹۸
12- بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند ،‌ انتظار فرج و گشایش است.تحف العقول، ص403
13- هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.بحار الانوار، ج7 ، ص143
14- دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا برای برادر دینی است در پشت سر او. اصول کافی،ج1 ،ص52
15- هر كه پیش از ستایش بر خدا و صلوات بر پیغمبر (صلی الله علیه وآله) دعا كند چون كسی است كه بی زه كمان كشد.تحف‌العقول ، ص‌ 425


16- هر که پدر و مادر را اندوهگین کند آنان را ناسپاسی کرده است.تحف العقول ، ص 425
17- دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شودبحار الانوار ج 92 ص255



18- بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، نماز است.تحف العقول،ص455
19- از كبر و خودخواهی بپرهیز، كه هر كسی در دلش به اندازه دانه ای كبر باشد، داخل بهشت نمی شود.تحف‌العقول ص417
20- بپرهیز از معاشرت با مردم و انس با آنان، مگر این كه خردمند و امانت داری در میان آنها بیایی كه (در این صورت) با او انس گیر و از دیگران بگریز، به مانند گریز تو از درنده های شكاری.تحف‌العقول ، ص‌ 420
21- هرگاه مردم گناهان تازه ای که نمی كردند انجام دهند، خداوند بلاهایی تازه به آن ها دهد كه به حساب نمی آوردند.تحف‌العقول ، ص‌ 434


22- كسی كه دو روزش مساوی باشد، مغبون است، و كسی كه دومین روزش، بدتر از روز اولش باشد ملعون است، و كسی كه در خودش افزایش نبیند در نقصان است، و كسی كه در نقصان است مرگ برای او بهتر از زندگی است.بحاالانوار، ج‌ 78، ص‌ 327
23- مردی از قم، مردم را به حق فرا می‌خواند و گروهی چون پاره‌های آهن [استوار]، پیرامون او گرد می‌آیند.بحارالأنوار، ج 57ص216
24- در دین خدا، دنبال فهم عمیق باشید؛ زیرا فهم عمیق در دین، كلید بصیرت و كمال عبادت و سبب تحصیل مقام های والا و مراتب شكوهمند در امور دین ودنیاست. و برتری فقیه بر عابد، مانند آفتاب است بر كواكب، و كسی كه در دینش فهم ِعمیق نجوید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد.تحف العقول ص410


25- بر شما باد به خموشی که کم گویی، حکمت بزرگی است. بحاالانوار ، ج 78ص321


26- چیزی نیست که چشمانت آن را بنگرد ، مگر آن که در آن پند و اندرزی است.بحاالانوار ، ج 78ص319


27- هرکه میانه‏روى کند و قناعت ورزد، نعمت بر او بپاید و هر که بى‏جا مصرف نماید و زیاده‏روى کند، نعمتش زوال یابد.تحف‏العقول، ص 403
28- برای هر چیزی دلیلی باید، و دلیل خردمند تفكر است، و دلیل تفكر خاموشی.تحف العقول ، ص 406
29- خوشا به حال اصلاح‏کنندگان بین مردم، که آنان همان مقرّبان روز قیامت‏اندتحف العقول، ص 393


30- خداوند عزّوجلّ، بنده خواب آلوده بیکار را دشمن دارد.الکافی: ج 5 ، ص 84
31- همنشینی با اهل دین، شرف دنیا و آخرت است.تحف العقول ، ص 420
32- مشورت با عاقلِ خیرخواه، خجستگى، برکت، رشد و توفیقى از سوى خداست.تحف العقول، ص 398
33- تدبیر نیمی از زندگی است.تحف العقول، ص 425
34- هر کسى که دو روزش مساوى باشد (و روز بعد بهتر از روز قبل نباشد) مغبون است.بحار الأنوار،ج 78،ص326


35- خردمند دروغ نمى‏گوید ، اگرچه میل او در آن باشد.تحف العقول ، ص 391
36- هر که برادرش را در کارى ناپسند ببیند و بتواند او را از آن باز دارد و چنین نکند، به او خیانت کرده است.الامالى صدوق،ص۳۴۳
37- بهترین چیزی كه به وسیله آن بنده به خداوند تقرب می جوید، بعد از شناختن او، نماز و نیكی به پدر و مادر و ترك حسد و خودبینی و به خود بالیدن است.تحف‌العقول‌ ، ص‌ 412
38- علومی را که مردم به آن نیاز دارند در چهار چیز یافتم :
اول اینکه خدای خودت را بشناسی .
بشناسی که خداوند با تو چه کار کرده است .
بشناسی که خداوند چه چیزی از تو می خواهد .
و بشناسی که چه چیزی تو را از دینت خارج می کند.
تحف‌العقول ص417



39- بر طاعت خدا صبر كن، از معاصی خدا صبر كن، دنیا همان ساعتی است، آن چه رفته نه شادی دارد و نه غم، آن چه نیامده ندانی كه چیست؟ به همان ساعتی كه در آنی صبر كن هم چنان باشد كه تو رشك برده شده ای.تحف‌العقول ص417

40- از ما نیست كسی كه هر روز حساب خود را نكند، پس اگر كار نیكی كرده است از خدا زیادی آن را بخواهد، و اگر در آن كار بدی كرده، از خدا آمرزش طلب نموده و به سوی او توبه نماید.اصول‌الكافى، ج‌ 4، ص‌191

ثبت‏ نام یا تفکر ...

الزامات بسیجی بودن چیست؟ ثبت‏ نام یا تفکر ...

 بسیار گفته‏ ا یم و گفته‏ اند از تفکر بسیجی و اینکه داشتن تفکر بسیجی، ضامن بقای نظام جمهوری اسلامی است.

اینکه فرهنگ بسیجی در هر جامعه ‏ای وجود داشته باشد، می‏تواند باعث تعالی و پیشرفت آن جامعه شود. اینکه اگر بر کشوری نوای دل‏نشین تفکر بسیجی طنین‏ انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهان‏خواران از آن کشور دور می‏شود.

و یا اینکه اگر تفکر بسیجی وجود نداشته باشد و از آن غفلت شود، باید هر لحظه منتظر حادثه ماند و پر واضح است که منظور از حادثه در این کلام، تسلط دشمنان اسلام بر ما و از بین رفتن نظام جمهوری اسلامی است و ...

حال ببینیم اصلاً می‏دانیم منظور از "تفکر بسیجی" چیست؟ و آن را چگونه می‏توان به دست آورد؟ صرف ثبت‏ نام در بسیج و گذراندن مراحل اولیه حضور می‏تواند به معنای تفکر بسیجی تلقی شود؟ و یا اینکه اگر کسی در بسیج نبود و ثبت‏ نام نکرد، نمی‏ تواند تفکر بسیجی داشته باشد؟

جواب این سئوالات را می‏توان از متن سخنان حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری پیدا کرد، آنجا که حضرت امام می‏ فرمایند "دفتر تشکل بسیج را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده‏ اند"، این مجاهدان راه خدا چه کسانی هستند که می‏توانند تفکر بسیجی را برای ما معنا کنند؟

انبیا، اولیای الهی، ائمه اطهار(ع) و یاران آنها نظیر عمار و یاسر و ابوذر و ... و در عصر قدیم و صدر اسلام؟ و افرادی مانند میرزای شیرازی، آیت‏الله نوری‌همدانی و حضرت امام خمینی، شهید مطهری، مفتح، شهیدان محراب و شهدای جنگ تحمیلی در زمان حاضر؟ اینها آیا نمی‏ توانند نمونه‏ ای از این مجاهدان از نخستین تا آخرین باشند؟

در جای دیگر، مقام معظم رهبری می‏ فرمایند که "بسیجی یعنی علی(ع) که همه وجودش وقف اسلام بود"، این جمله به اندازه کافی در تبیین تفکر بسیجی گویا هست و نیازی به تفسیر ندارد.

و باز حضرت امام(ره) می‏فرمایند که "در دنیا افتخارم این است که خود بسیجی‏ ام"، همه اینها الگوهای برتر بسیج یا تفکر بسیجی بوده و هستند.

حال اجزای این تفکر بسیجی چیست؟ که هر که آن را داشته باشد در زمره مجاهدان بسیجی منظور خواهد شد؟

مقام معظم رهبری می‏فرمایند که "تفکر بسیجی ترکیبی است از ایمان عمیق،‌ تلاش مخلصانه، هوشیاری در شناخت دشمن، گذشت و ایثار در برابر دوست و ایستادگی و مقاومت شجاعانه در برابر دشمن".

اینها ملاک و معیارهاست، در تفسیر تفکر بسیجی، انسان‏ های با ایمان ضعیف نمی‏ توانند تفکر بسیجی داشته باشند.

کسانی که در هنگام خطر پایشان در اعتقادات می‏ لرزد و می‏ لغزد، قطعاً بسیجی نیستند یا حداقل درصد خلوص بسیجی بودن آنها کم است.

داشتن ایمان عمیق با تلاش مخلصانه در راه خدا و رسیدن به آرمان‏ های اسلام عزیز و انقلاب است که معنی پیدا می‏کند، نمی‏ توان ادعای ایمان عمیق به اصول و مبانی اسلام و اعتقادت داشت، ولی در راه رسیدن به اهداف تلاش نکرد! آن ‏هم تلاش مخلصانه و بدون چشم‏ داشت.

دشمن‏ شناسی جزو اصول تفکر بسیجی است، تلاش مخلصانه در راه رسیدن به اهداف، باید با دشمن‏ شناسی همراه باشد.

مگر می‏ توان تهدیدات و آسیب‏ های دشمن را ندید و به هدف رسید؟ و مگر می‏توان دشمن را دست کم گرفت؟

مقام معظم رهبری می‏فرمایند که "باید دید که دشمن از کدام طرف حمله می‏کند، ابزار و تجهیزات او چیست؟ چه هدفی را نشانه رفته است و ..." که لحاظ کردن این‏ها همان دشمن‏ شناسی است و این موضوع جزو لاینفک بسیج و تفکر بسیجی محسوب می‏شود.

اگر "اشداء علی الکفار و رحماء بینهم" را از اصول لایتغیر بسیج بدانیم، معنی گذشت و ایثار در برابر دوست اینجا معنی می‏یابد.

کسانی که در برابر هم‏ وطن خود و مقابل هم‏ کیش و هم‏ دین خود گذشت و ایثار ندارند و فکر کمک به هم‏ نوع و مستضعفان را در ذهن خود مرور هم نمی‏ کنند و حتی به دلیل عدم وجود رأفت انسانی و اسلامی، ضرباتی را نیز وارد می‏کنند، می‏توانند ادعای بسیجی بودن و داشتن تفکر بسیجی کنند؟

و از همه مهم‏تر، ایستادگی و مقاومت شجاعانه است، با فرض بر اینکه همه مراحل چهارگانه قبل، در فردی و یا در جامعه ‏ای وجود داشت، توانسته قسمتی از تفکر بسیجی را داشته باشد.

این مراحل به هم پیوسته‏ اند، اینکه فرد یا جامعه‏ ای ایمان عمیق در او موج زند و دشمن را هم خوب بشناسد با تلاش مخلصانه خود در رسیدن به اهداف اهتمام لازم را داشته باشد و در این بین با دوستان هم مدارا کند، کافی است؟!!

ایستادگی و مقاومت شجاعانه براساس تکلیف الهی تا رسیدن به اهداف عالی اسلام عزیز می‏تواند آخرین مرحله از تفکر بسیجی باشد.

انسان‏ها و جامعه ضعیف که با یک فشار از مسیر خود خارج می‏ شوند، انسان‏ های مرعوب دشمن، انسان‏ ها و جامعه‏ واداده، هرگز نمی ‏توانند ادعای داشتن تفکر بسیجی کنند و قطعاً این چنین جامعه و افرادی آسیب‏ پذیرند و هرگز به اهداف والای خود نمی‏ رسند.

اینکه نظام جمهوری اسلامی توانسته 33 سال خود را از تمام معرکه‏ ها به سلامت خارج کرده و مسیر خود را بپیماید، قطعاً به دلیل وجود تفکر بسیجی است.

رهبر عزیز انقلاب به عنوان سکان‏دار و هدایت‏گر بسیج و مردم انقلابی ما نیز به عنوان بسیجیان همراه آن امام عزیز توانسته‏ اند خطرات را پشت سر بگذراند.

خدا را به این نعمت‏هایش شکر می‏ گوییم و قطعاً تا زمانی که اصول تفکر بسیجی در ما وجود دارد، می‏ توانیم انتظار پیشرفت ‏های بهتر و بزرگ‏تر را داشته باشیم والّا باید هر لحظه منتظر حادثه ماند!!!

================

نگارش از: مرتضی احمدیان

احادیث امام موسي کاظم (علیه السلام)

بسم الله الرّحمن الرّحیم

امام موسی کاظم (ع) فرمودند:

مَن لَم یجِد لِلاساءَةِ مَضَضّا لَم یکن عِندَهُ لِلاِحسانِ مَوقعٌ.

کسی که مزه رنج و سختی را نچشیده ، نیکی و احسان در نزد او جایگاهی ندارد.
.
(بحارالانوار، جلد 78، ص333)